30 april 2010

Liten men glädjande minskning av koldioxidutsläppen

Idag kom statistik från Trafikverket som visar på snabba minskningar av koldioxidutsläpp från nya personbilar i Sveriges län och kommuner. UNT refererar om hur utsläppen minskar på nationell nivå. De nya bilarna i Uppsala  släpper ut 153 g/km. Det innebär att Uppsala är något bättre än riksgenomsnittet (154 g/km). Glädjande är dock att Uppsala faktiskt är bättre än Stockholms stad, som trots trängselavgifter och lite extra bonus för miljöbilar hamnar på utsläppsvärdet 158 g/km.

Även om förbättringen går sakta är det här glädjande siffror. I fullmäktigedebatten i måndags (se även Niclas Malmbergs blogg från den 26 april) försökte oppositionen göra gällande att växthusgasutsläppen ökar kraftigt i Uppsala och att det främst beror på en dramatisk ökning av trafikens utsläpp.

I verkligheten finns det inte någon statistik över utsläpp som är nedbruten på kommuner för 2008 och 2009. Uppgifterna i kommunens hållbarhetsbokslut grundade sig på osäkra uppskattningar.

Den nationella statistiken visar på en ökning från 2006 till 2007 men därefter har både 2008 och 2009 bjudit på minskade koldioxidutsläpp från vägtrafiken. Det är inte särskilt troligt att Uppsala kommun skiljer sig kraftigt från utvecklingen i riket.

I fullmäktigedebatten drev jag tesen att man inte kan dra för långtgående slutsatser av hållbarhetsbokslutets uppskattningar och att utsläppen troligen ligger på konstant nivå eller minskar. Men oppositionen hävdade styvnackat att det sker dramatiska ökningar i Uppsala. Intressant nog sa dock nybakade kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) att "Urban Wästljung har rätt". Jag gillar att åtminstone någon miljöpartist håller en hederlig nivå i miljöfrågorna, när resten i den rödgröna koalitionen redan tycks ha drabbats av valfeber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar