21 mars 2010

Länsstyrelsen ger tillstånd till civilflyg på Ärna

Så kom då beslutet från Länsstyrelsens miljöprövningsdelegationen i fredags. Ärna flygplats får tillstånd till ökad verksamhet som också innefattar civilflyg.

Villkoren som meddelas handlar om att begränsa den lokala miljöpåverkan som uppstår. Jag kommer nu att jämföra villkoren i beslutet med det yttrande Miljö- och hälsoskyddsnämnden gav och väga Länsstyrelsens motiveringar. En uppenbar skillnad som jag noterade vid första genomläsningen är öppettiderna i villkoren och synen på hur många som blir bullerstörda.

Oppositionen kritiserar beslutet och menar bland annat att globala och lokala klimatmål borde vägas in och därmed omöjliggöra en etablering av mer flyg på Ärna.

Min åsikt har hela tiden varit att utsläpp av klimatgaser ska hanteras med generella styrmedel som skatter eller utsläppshandel eller med gränsvärden. Det är alltså själva flygverksamheten man ska ställa krav på, inte hur många flygplatser det ska finnas.

Jag anser också att det inte går att använda Miljöbalken på det vis oppositionen vill. Tycker de rödgröna verkligen att vi ska ha en miljölagstiftning som i praktiken stoppar all utveckling? Eller är det som UNT förmodar på ledarplats att jakten på missnöjda väljare fått styra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar