16 september 2010

Stenkrossen som kom av sig

Socialdemokraternas sista vecka i valrörelsen är oväntat svag och ostrukturerad. De brukar köra med hårda tag och trumma på synnerligen välorganiserat.  Juste eller ojuste, men alltid smått imponerande. Jag är förvånad att man inte fått se något av stenkrossen i år.

Det enda de åstadkommit är några ogrundade påståenden att Alliansen vill regera med stöd av SD och en riggad opinionsundersökning som skulle visa att opinionen svängt men som snabbt sågades av företaget som gjort undersökningen.

Det verkar som de förberedde det här för länge sen och sen inte kan förändra budskapen och planerna när verkligheten inte stämmer med deras beskrivning. Men jag är ändå förvånad att de inte åstadkommit mer. Påtaglig motvind i opinionen, ett sönderfallande ledarskap och brist på vinnande budskap verkar ta ut sin rätt. Inget att komma med och de horder av valarbetare som socialdemokraterna brukar kunna mobilisera lyser med sin frånvaro. Idéerna saknas och fotfolket ligger lågt. Vilken kontrast när man jämför med optimismen i Folkpartiet och de andra Allianspartierna.

2 kommentarer:

  1. Jag, satt och noterade kroppsspråk och ordval.

    När alliansen var den grupp som ville in och ta makten och rödgröna var den grupp som regerat, så var alliansens utfall och kroppsspåk, stressat och lätt aggresivt.. medans de rödgröna svarade lika lungt som Kristina Lugn

    Varje mening från alliansen började med ni måste förstå, och ett finger i luften.

    Nu är det lite tvärt om, de rödgröna är stressade, attackerar mer ogrundat och har ett aggresivare kroppspråk, alliansen däremot verkar vara lugna och sakliga.

    Jag vet inte om det är en korrekt observation, och jag lägger inget politiskt värde i den, men det kan vara intressant att utvärdera partiernas agerande beroende på om de har eller inte har makten.

    SvaraRadera
  2. Visst ligger det något i dina tankar, som jag uppfattar främst handlar om kvällens debatt, men min poäng är att själva valrörelsen är ostrukturerad. Tidigare har socialdemokraterna också från oppositionsläge drivit synnerligen välorganiserade kampanjer. Något man ännu inte sett röken av i detta val.

    SvaraRadera